Blog szalonego Sieciowca

Kable przyłączeniowe

kableWszechobecna informatyzacja i budowa różnorodnych systemów i instalacji wymusza stworzenie odpowiednich połączeń między nimi. Chociaż obecnie stosowane są systemy bezprzewodowe jednak zastosowanie tradycyjnych połączeń kablowych dalej jest obecne.

Jeśli chodzi o kable przyłączeniowe to występuje ich bardzo wiele rodzajów w zależności od funkcji jakie mają spełniać. Na przykład kabel sieciowy UTP (bez ekranowania) ze standardowymi wtykami RJ-45. Przewody te więc będą najlepsze do użycia przy połączeniach w sieci kablowej. Służy do łączenia elementów aktywnych urządzeń w sieci, czyli routerów i switchy lub pasywnych urządzeń,czyli hubów. Może być zastosowany również do podłączenia do sieci urządzeń domowych, takich jak komputer, nowszy telewizor, lub konsoli do gier. Mimo że wymaga to czasem większej pracy i stworzenia danego kabla, to taki przesył będzie stabilniejszy i mniej podatny na zakłócenia niż systemy bezprzewodowe. Warto zatem rozważyć kwestię wygody w stosunku do niezawodności.

Kable samochodowe

W przypadku kabli samochodowych przekrój przewodu powinno dobrać się do bezpieczników w danym obwodzie, a bezpieczniki do obciążenia. Bezpieczniki dobiera się wg typoszeregu.
Więc przy 10A bzp w najbardziej oddalonym punkt układu musi zadziałać bzp bez względu na prąd działający w czasie normalnej pracy ( +12V -> bzp10A -> czujnik -> żarówka50mA -> masa). Jeżeli chodzi o część mechaniczną przewodów to w częściach ruchomych (przy silniku) dajesz grubą izolacje niż w częściach stałych (rama, profile) ilość żył w lince też jest ważna.

Kable do czujników

Np. w przypadku czujnika położenia regulacji turbosprężarki przekazuje sterownikowi informacje o rzeczywistej pozycji łopatek kierowniczych. Aby sterownik silnika znał końcowe pozycje zmiany geometrii turbosprężarki, elektronika sporadycznie przeprowadza kalibrację. Jeżeli brak sygnału, nie można określić dokładnej pozycji łopatek kierowniczych i sterownik silnika przechodzi w tryb awaryjny.
W takim przypadku należy:
1. Sprawdzić zasilanie elektryczne; napięcie powinno wynosić 5 V.
2. Sprawdzić przewód masy.
3. Sprawdzić sygnał na przewodzie sygnałowym; powinien wynosić od 0,5 do 4,5 V.
4. Zmierzyć opór kabli.
5. Ewentualnie wymienić czujnik położenia.

Zobacz też turbosprężarki po regeneracji na www.turboexpert.pl.